kissan korvatulehdus
16. joulukuuta 2021

Koiran ja kissan korvatulehdus

TEKSTI ELK, Suvi-Maaria Tuomi

Koiran tai kissan ulkokorvatulehdus on tavallinen vaiva. Yli 16 % koirista ja 6,5 % kissoista sairastaa korvatulehduksen elämänsä aikana. Oireita ovat korvien kutina, korvakäytävä punoittaa, turvottaa tai on arka tai korvat vaivaavat koiraa (ravistelee päätään, hankaa tai raaputtaa korviaan). Nämä oireet viittaavat korvatulehdukseen, jonka hoito vaatii eläinlääkärin diagnoosin ja määräämän lääkityksen. Koiran tai kissa korvatulehdus on kivulias vaiva ja se tulee aina hoitaa eläinlääkärissä, sillä se voi hoitamattomana johtaa väli- ja sisäkorvantulehdukseen ja kroonisiin korvan muutoksiin.

Korvan puhdistaminen säännöllisesti vähentää tulehdusriskiä korvatulehdukseen taipuvaisilla lemmikeillä. Korvia, joissa on paljon vaikkua, voi puhdistaa esimerkiksi NousNous Korvasuihkeella. Tarvittaessa eläinlääkäri antaa ohjeita lemmikin korvien kotihoitoon.

Mistä koiran tai kissan korvatulehdus johtuu?

Altistavia tekijöitä korvatulehduksille ovat muun muassa, allergiat, korvien kasvaimet ja polyypit, runsas karvan määrä korvassa, kilpirauhasen vajaatoiminta. Myös korvapunkkitartunta aiheuttaa korvatulehdusta. Erityisesti tietynlainen korvan rakenne, kuten ahdas korvakäytävä ja luppakorvat altistavat korvatulehduksille. Ahtaassa korvassa lämmin, kostea ympäristö on ihanteellinen kasvupaikka esimerkiksi bakteereille ja hiivalle. Kesäisin runsaasti uivat koirat ovat alttiita saamaan korvatulehduksen, kun korvat ovat usein kosteat uimisesta.

Korvatulehduksen aiheuttajamikrobeja ovat bakteerit ja hiiva, jotka eivät normaalisti pääse lisääntymään terveellä iholla, mutta esimerkiksi allergisen lemmikin ihon puolustusjärjestelmä on muuttunut ja altistaa täten tulehduksille.

Kuinka tunnistaa koiran tai kissan korvatulehdus?

Lemmikin korvatulehduksen oireita ovat korvien kutina, punoitus, turvotus, kuumotus ja eritys. Lemmikki saattaa ravistella päätään ja raapia sekä hangata korviaan kutinan ja kivun takia. Pahassa korvatulehduksessa lemmikki saattaa pitää päätään kallellaan kipeän korvan puolelle ja korvat ovat kosketusarat. Korvalehden iho voi olla raapimisesta punainen ja rikkoutunut ja korvakäytävässä voi olla pahanhajuista eritettä. Terve lemmikin korva on vaalea, se ei kutise eikä eritä mitään. Lemmikin korvat kannattaa tarkistaa säännöllisesti esimerkiksi kerran viikossa samalla, kun tarkistat lemmikin silmät, hampaat ja kynnet.

Korvatulehduksen oireita koiralla ja kissalla:

• korvien kutina, mikä voi ilmetä korvien raapimisena ja hankaamisena

• pään ravistelu

• korvien punoitus ja turvotus

• korvien kosketusarkuus

• pään kallistaminen sivulle

• korvat erittävät

• korvat haisevat pahalle

Voiko korvatulehdusta hoitaa itse korvan puhdistusaineilla?

Lemmikin korvatulehdus on kivulias vaiva ja se tulee aina hoitaa eläinlääkärissä. On tärkeää, että eläinlääkäri tutkii korvan, koska korvatulehduksen aiheuttajana voivat olla muun muassa bakteerit, hiiva, vierasesineet, kasvainsairaus, tai etenkin kissoilla korvapunkkitartunta. Eläinlääkäri tähystää korvan ja ottaa siitä näytteen, jonka perusteella saadaan selville tulehduksen aiheuttaja ja määrättyä oikeanlainen hoito.

Hoitamattomana korvatulehdus voi johtaa kivuliaaseen sisäkorvantulehdukseen, tärykalvon puhkeamiseen ja jopa kuulovaurioihin. Lisäksi pitkään jatkunut hoitamaton korvatulehdus aiheuttaa korvassa kroonisia muutoksia, kuten korvan ihon paksuuntumista ja poimuuntumista. Ja nämä rakenteelliset muutokset vaikeuttavat edelleen korvan paranemista saaden aikaan noidankehän. Tasapainohäiriöt tai pään kallellaan pito voivat viitata väli-ja sisäkorvantulehdukseen. Älä tällöin laita korvaan mitään vaan ota yhteyttä pikimmiten eläinlääkäriin.

Apteekin korvanpuhdistusaineet on tarkoitettu terveen korvan säännölliseen puhdistamiseen tai eläinlääkärin ohjauksessa tulehtuneen korvan puhdistamiseen lääkehoidon lisäksi.

Kuinka koiran tai kissan korvatulehdusta hoidetaan?

Älä päästä lemmikkisi korvatulehdusta kroonistumaan, vaan hoida se lääkärin ohjeiden mukaan ajoissa. Mikäli lemmikin korva on eritteinen, se puhdistetaan ensin eritteistä, jotta tulehdukseen määrätty lääke voi vaikuttaa korvassa ja hoitaa tulehdusta. NousNous-korvasuihkeella saat puhdistettua korvat tehokkaasti. Annostele suihketta korviin syvälle korvakäytävään ja hiero korvia 30 s ajan, jotta suihke irrottaa eritteitä. Tämän jälkeen lemmikki saa ravistaa päätään, jolloin eritteet nousevat korvakäytävää pitkin ylös ja ne on helppo pyyhkiä pumpulilla korvalehdestä ja korvakäytävän suulta. Ethän työnnä pumpulipuikkoa tai muita esineitä lemmikin korvaan, sillä se aiheuttaa lemmikille kipua. Vain hellävaraiset pehmeät pumpulit tai vanulaput soveltuvat lemmikin korvien hoitamiseen. Puhdistamisen jälkeen annostellaan eläinlääkärin määräämä lääke.

Korvatulehdukselle alttiita korvia voi puhdistaa kotona.

Kuinka puhdistan tai lääkitsen koiran korvan?

1. Annostele korvahuuhdetta korviin syvälle korvakäytäviin reilu loraus

2. Hiero korvia 30s ajan niin, että huuhde leviää ja irrottaa eritteitä kunnolla korvassa

3. Anna koiran ravistaa päätään, jotta eritteet nousevat korvakäytävää ylöspäin

4. Pyyhi hellävaraisesti erite korvalehdiltä ja korvakäytävien suulta pehmeällä pumpulilla

5. Jos koirallasi on korvalääkekuuri, anna huuhteen kuivua 30-60 minuuttia ennen lääkkeen annostelua. Lääke annostellaan suoraan korvakäytävään ohjeen mukaisella annostuksella.

Kuinka puhdistetaan koiran korva? Katso video.

Miten korvatulehdus paranee?

Suurin osa korvatulehduksista paranee hyvin hoidon myötä, kunhan diagnoosi on tehty oikein. Koiran ja kissan korvatulehduksen paraneminen täytyy aina varmistaa eläinlääkärillä kontrollikäynnillä. Varsinkin uusiutuvissa korvatulehduksissa on tärkeää selvittää ja hoitaa tulehduksen taustasyy, kuten allergia.

Joillekin lemmikeille korvatulehdus kroonistuu tai toistuu usein. Silloin korvia kannattaa puhdistaa eläinlääkärin ohjeen mukaan säännöllisesti koko lemmikin elämän ajan esimerkiksi hellävaraisella NousNous Korvasuihkeella tai Vetcare Korvapuhdisteella. Puhtaat korvat pysyvät paremmin terveinä. Liian usein korvia ei kuitenkaan kannata puhdistaa, sillä sekin voi aiheuttaa korvatulehduksen.

Tulehdusalttiiden korvien kotihoito

Kotihoidossa tulehdusalttiita korvia voi puhdistaa ennaltaehkäisevästi apteekista saatavalla Vetcare Korvapuhdisteella, NousNous Korvasuihkeella tai Otocur Vet -valmisteella eläinlääkärin ohjeen mukaan silloin, kun korva ei ole tulehtunut.

Voinko puhdistaa koiran korvia itse kotihoidossa.

Tervettä korvaa ei ole tarvetta puhdistaa, vaan korva puhdistaa itse itsensä. Korvia, joissa on paljon vaikkua, voi puhdistaa kotihoidossa, mikäli korva ei ole tulehtunut. NousNous Korvasuihke on hellävarainen jojobaöljypohjainen valmiste, joka irrottaa todella tehokkaasti vaikkua. Valmistetta saa ilman reseptiä hyvin varustelluista erikoisliikkeistä ja ruokakaupoista. Vastaavanlaista Otocur Vet valmistetta myyvät apteekit. Mikäli halutaan käyttää korvapuhdistetta, joka tehoaa hiivoihin ja bakteereihin, on etikka- ja boorihappoa sisältävä Vetcare Korvapuhdiste parempi vaihtoehto.