Osa perinteisistä jouluherkkujemme ruoka-aineista on sopimattomia koiralle ja kissalle
18. joulukuuta 2020

Jouluherkut voivat olla haitallisia kissoille ja koirille

TEKSTI Maria Louhelainen, asiantuntijaeläinlääkäri

Joulu on perinteisesti herkuttelun ja yhdessäolon aikaa. Lemmikkiperheissä on kuitenkin syytä huomioida, että osa jouluherkuista saattaa olla haitallisia nelijalkaisille perheenjäsenille.

Ohessa muistilista rauhallisen joulun turvaamiseksi, sillä osa ruoka-aineista on sopimattomia koiralle ja kissalle. Huomioi nämä potentiaalisesti myrkytysoireita lemmikeille aiheuttavat ihmisten herkut:

Suklaa

• sekä koira että kissa voivat saada oireita

• mitä tummempi suklaa, sitä helpommin se aiheuttaa myrkytysoireita (esim. tumma makeuttamaton leivontasuklaa 1,4 g/kg, tumma makeutettu suklaa 4 g/kg ja maitosuklaa 10-13 g/kg voi aiheuttaa oireita)

• oireena annoksesta riippuen vatsaoireet, hermostolliset oireet (mm. levottomuus, tärinä, kohtaukset) tai sydämen rytmihäiriöt

Rusinat ja viinirypäleet

• myrkytystapauksia raportoitu lähinnä koirilla

• yksilöllinen herkkyys taustalla: kaikki eivät saa oireita ja toisille jo pieni määrä on potentiaalisesti vaarallinen

• riskinä akuutti munuaisvaurio, joka tyypillisesti alkaa oireilla oksenteluna ja apaattisuutena

Macadamia-pähkinät

• raportoitu myrkylliseksi koirilla

• myrkyllinen yhdiste tuntematon