Punkki kiinnittyneenä pitkäkarvaisella koiralla
26. huhtikuuta 2023

Punkki koiralla ja kissalla - Mitä lemmikin omistajan tulisi tietää

Punkki on koiralla ja kissalla taas tuttu näky, kun ilma on lämmennyt ja punkkikausi alkanut. Punkki eli puutiainen aktivoituu, kun keskilämpötila on noin 5 astetta, minkä vuoksi punkkikausi kestää varhaiskeväästä myöhäissyksyyn.

Mitä haittaa punkeista voi olla lemmikille?

Punkin purema voi aiheuttaa lemmikille paitsi paikallisen ihoreaktion myös huonon tuurin sattuessa sairastumisen puutiaisvälitteiseen tautiin kuten Suomen oloissa anaplasmoosiin (koira ja kissa), borrelioosiin (koira) tai puutiaisaivokuumeeseen (koira). Lemmikin punkit voivat ennen pureutumista ihoon olla pieni riski myös läheisessä kontaktissa olevan omistajan puutiaistartunnalle. Suomesta etelämpään matkustettaessa puutiaislajien ja niiden levittämien sairauksien kirjo kasvaa.

Punkkivälitteisten sairauksien oireita koiralla ja kissalla voivat olla mm.

• kuume

• apeus

• nivelkivut

• neurologiset oireet

• verenkuvan muutokset

• verenvuototaipumus

Koska punkkivälitteisten sairauksien oireet sopivat moneen muuhunkin tautiin ja voivat alkaa viiveellä, ei niitä aina huomata yhdistää jo aikoja sitten poistettuun punkkiin. Diagnostiikka tehdään eläinlääkärin vastaanotolla yleensä verikokeesta.

Punkkien torjunta

Punkkilääkkeiden avulla riski puutiaisvälitteisiin sairauksiin pienenee huomattavasti. Lemmikille sopivan valmisteen valintaan vaikuttavat monet yksilölliset tekijät, kuten eläinlaji, turkin laatu, lemmikin mahdolliset sairaudet, uiko koira tai pestäänkö lemmikkiä paljon, onko punkkien ohella tarpeen häätää myös lentäviä hyönteisiä jne. Koska valmisteita on saatavilla nykyään sekä paikallisvaleluliuoksina, tabletteina että pantoina, löytyy jokaiselle se sopivin vaihtoehto. Asiantuntevaa neuvontaa antavat apteekit ja eläinlääkäriasemat. Osaan valmisteista tarvitaan eläinlääkärin resepti.

Punkkien häätöön käytettävän valmisteen ohella on tärkeää tehdä rutiininomainen punkkisyyni päivittäin, koska minkään valmisteen teho ei ole 100 %. Punkkisyyni suositellaan tehtäväksi ulkona. Monet punkkilajit hakeutuvat erityisesti pään ja kaulan alueelle, mutta koko eläin on syytä tarkastaa. Useimpien sairauksien riski kasvaa, kun puutiainen on kiinnittynyt 24-48 tuntia eli taudinaiheuttajat eivät siirry lemmikkiin välittömästi ja nopealla poistolla tautiriskiä voidaan edelleen pienentää.

Punkki pinseteissä
Jos huomaat, että punkki on jo koiralla kiinnittyneenä, kannattaa se poistaa mahdollisimman pian

Punkin poisto koiralta ja kissalta

Punkin poistoon on saatavilla näppäriä apuvälineitä, kuten punkkirautoja ja pinsettejä, jotka toimivat niin koiralla, kissalla kuin ihmiselläkin. Vedä punkkia apuvälineellä tasaisella, hitaalla vedolla ylöspäin. Vältä punkin kiertoa tai puristamista. Useinkaan punkkia ei saa poistettua kokonaisuudessaan, vaan sen suuosia jää ihon sisään. Elimistö kuitenkin poistaa nämä vierasesinereaktion kautta, joten tästä seuraa harvoin ongelmia. Poistoalue on hyvä desinfioida ja pitää puhtaana (nuolemisen esto tarvittaessa) ja sitä kannattaa seurata muutaman päivän ajan voimakkaamman reaktion tai tulehduksen varalta.

Ethän häädä punkkeja valkosipulilla, sillä se on myrkyllistä koiralle ja kissalle, eikä sen tehosta ole tieteellistä näyttöä punkkien häädössä. Punkkien tukahduttamista rasvalla ei myöskään suositella.

Punkit koirassa - tuotteita puutiaisten häätöön

Frontpro® 2-4 kg purutabletti koiralle

Frontline vet sumute 250 ml

Lue lisää ulkoloisista