Strategiana maailman paras kumppanikokemus

Minä ajattelen, että hyvä kumppanikokemus perustuu avoimuudelle ja rohkeudelle.

#avoimesti #rohkeasti

9. tammikuuta 2023

Strategiana maailman paras kumppanikokemus

Lääkebisneksessä kumppaneiden ja verkoston merkitys on poikkeuksellisen suuri. Koska yksittäisen lääkkeen tai tuotteen maahantuonti, valmistus ja hallinnointi vaativat monenlaista asiantuntemusta, saumaton yhteistyö eri toimijoiden välillä on yksi tärkeimmistä menestystekijöistä.  

Päivittäessämme kasvustrategiaamme vuonna 2020, päätimme nostaa Vetcaren kumppanikokemuksen yhdeksi avainteemoistamme. Kaupallinen onnistuminen ei synny yksin tyhjiössä, joten lähdimme rakentamaan systemaattista polkua kohti maailman parasta kumppanikokemusta.

Kumppanikokemuksen Master Plan

Minä ajattelen, että hyvä kumppanikokemus perustuu avoimuudelle ja rohkeudelle. Kun välitetään tietoa, dataa ja asiakkaan ääntä molempiin suuntiin, kaikki tietävät, missä mennään. Monet kumppaneistamme ja jälleenmyyjistämme ovat tiiviisti kiinni asiakasrajapinnassa, jolloin heikkojen signaalien välittäminen heiltä koko tuotantoketjulle on tärkeää.

Kumppanuus on ongelman ratkaisun pohjavalu. Kaupan käynti ei liene koskaan lineaarista kasvua ja teen juontia kauniista kupeista. Kun kumppani tuntee osaamisemme ja tietää, mitä toimitamme tuotteen lisäksi, luomme turvallisen perustan yhteistyölle. Osaava ja ajassa kiinni oleva kumppani tietää myös toiveidemme lisäksi vaatimuksemme ja haasteemme. Kun siirrämme nämä komponentit kumppanin kanssa konkretiaksi kalenteriin, jossa on oikea sykli yhteiselle ajalle, valmistaudumme käsittelemään myös sitä hetkeä, jolloin asiakas tarvitsee tuotteitamme vähemmän, kuin olimme yhdessä ajatelleet.

Vaikka kysyntämme ei ole kovinkaan suhdanneherkkää, korkeat laatustandardit ja maailman muuttuvat logistiikka- ja valmistuskapasiteetit asettavat paineita. Silloin hyvistä kumppaneista ja sujuvasta yhteistyöstä on hyötyä ja pääsemme yhdessä ratkaisemaan tilanteita, kuten etsimään maailmalta vapaita merikontteja tai tietynlaisia etikettitarroja.

Meidän tehtävämme onkin varmistaa, että Vetcare on kumppaneidemme mielestä maailman paras asiakas ja yhteistyökumppani. Se ei tietenkään tarkoita, ettemmekö vaatisi korkeaa laatua, vaan päinvastoin. Kun on itse aktiivinen, kunnianhimoinen ja samalla hyvä tyyppi, pyyntöösi ja viestiisi vastataan nopeammin ja asiat sujuvat jouhevammin.

Dataa, koulutusta ja hyviä käytänteitä

Pyrimme tukemaan kumppaneitamme eri tavoin jakamalla tuotetietoa, tutkimusdataa, auttamalla kaupallistamisessa, valmistuksessa ja jakelussa, koulutamme jälleenmyyjiä ja jaamme onnistuneita käytänteitä eri maiden välillä. Esimerkkinä vaikka ostamisen helppous, joka on globaalisti relevantti teema kumppanista riippumatta.

Pidämme kumppanimme tiiviisti informoituna Vetcaren arjesta ja tuotteiden kehityskaarista, ja rakennammekin parhaillaan digitaalista palvelukonseptia datan ja tuotetiedon hallintaan sekä myynnin, markkinoinnin ja kumppaneidemme tueksi.

Data onkin lääkeyhtiölle yllättävän tärkeä assetti. Kun tiedetään millintarkasti mitä missäkin tapahtuu ja asioiden syy-seuraussuhteet, homma pysyy hanskassa. Samaan aikaan emme saa jäädä dataloukkuun, vaan meidän tulee osata nähdä lukujen taakse. Kerätty tieto ei itsessään ole arvokasta vaan se, kuinka sitä osataan hyödyntää toiminnan kehittämisessä. Ei auta, että raportoimme raportoimisen ilosta, jos mikään ei muutu.

Joskus onkin vaikeaa hahmottaa, paljonko on paljon. Jos Australiasta on löytynyt kolme vuotavaa lääkepulloa, laitetaanko tuotanto seis, vai analysoidaanko ensin valmistus, käsittely, jakelu ja säilytys? Silloin hyvä kumppaniverkosto auttaa tilanteen haltuunotossa ja juurisyyn löytymisessä, kun virheitä ei tarvitse piilotella.

Harjoittelemme kumppaneidemme kanssa myös vuosittain lääkkeen tai tuotteen takaisinvetoa. Ne ovat hyvä keino testata koko tuotantoketjun vasteaikaa ja kumppaneidemme reagointiherkkyyttä. Purku- ja palautekeskustelut auttavat kehittämään yhteisiä toimintamalleja. Kumppaneille tehty NPS summaa vuosittain polkuamme kohti maailman parasta kumppanikokemusta.

Ai niin, ja se tärkein. Minkälainen kumppani sinä olet kollegoillesi? Mitä tapahtuu osaamiselle ja tunnelmalle, kun sinä saavut palaveriin? Tästä me kaikki olemme itse vastuussa.

Yhdessä eteenpäin, kuonon mitan edellä, Olli

Vetcare visionääri Olli Kuussaari

Kirjoittaja: Olli Kuussaari toimii Vetcaren toimitusjohtana ja luotsaa yhtiön kansainvälistä kasvua.

#etusijallaeläintenhyvinvointi #yhdessä #avoimesti #rohkeasti #vaikuttavasti