Koiran ripuli voi johtua monenlaisista syistä.
21. huhtikuuta 2021

Koiran ripuli

Ripuli on ulostetta, jonka nestepitoisuus on normaalia suurempi. Äkillisesti ilmaantuvan koiran ripulin tavallisia syitä ovat muun muassa ruokinnan äkilliset muutokset, virukset, bakteerit, loiset, alkueläimet, ruoka-aineyliherkkyys, stressi, huonolaatuinen tai pilaantunut ruoka tai ylensyönti. Löysävatsaisuus voi olla seurausta myös jostakin perussairaudesta, kuten esim. haiman vajaatoiminnasta.

Huonolaatuinen, väärissä olosuhteissa säilytetty ruoka tai juomavesi voi sisältää runsaasti bakteereita tai alkueläimiä, jotka voivat aiheuttaa koiralle ripulin. Virukset leviävät helposti suoraan koirasta koiraan tai virusta kantavan koiran eritteiden, kuten ulosteiden välityksellä. Virustartunnat leviävät helposti paikoissa, joissa on paljon koiria, kuten koirapuistoissa.

Ruoka-aineyliherkkyyden aiheuttama koiran ripuli

Herkistyminen jollekin tietylle ruoka-aineelle ei tapahdu yhdessä yössä, vaan allergian aiheuttajaa on yleensä ollut jo pitkään koiran ruokavaliossa. Pitkäaikaisessa oireilussa kannattaa tämäkin vaihtoehto sulkea pois, koska ruoka-aineallergia tai intoleranssi on yksi yleisimmistä syistä koiran krooniselle ripulille. Koiralle suunnitellaan 8-10 viikon ajaksi ruokavalio, joka ei saa sisältää mitään sen aiemmin pitkäaikaisesti syömiä ravintoaineita. Helpointa on käyttää kaupallista tähän tarkoitukseen tehtyä ruokaa. Mikäli dieettikokeilusta löytyy apu, etsitään koiralle sille soveltuva kaupallinen ruoka, josta koira saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Vierasesineen aiheuttama koiran ripuli

Pentujen tai muutoin ahneiden koirien kyseessä ollen oksentelu ja ripuli voivat myös johtua vierasesineestä, joka tukkii kokonaan tai osittain koiran ruuansulatuskanavan. Etenkin raju oksentelu viittaa suolitukokseen. Täydellinen tukkeutuminen voi johtaa nopeasti koiran menehtymiseen, joten apua kannattaa hakea ajoissa eläinlääkäriltä.

Koiran äkillisesti esiintyvä ripuli voidaan usein hoitaa kotihoidossa.

Koiran ripulin kotihoito

Aina kun aikuinen koira alkaa äkillisesti ripuloida, sen ruokintaa kevennetään. Vettä tulee olla vapaasti saatavilla ja löysävatsaisen tai ripuloivan koiran tuleekin juoda normaalia enemmän. Omistajan on syytä huolehtia, että koira varmasti juo riittävästi. Mikäli koira lopettaa juomisen, on eläin syytä viedä viipymättä eläinlääkäriin.

Ruokinnan kevennys toteutetaan esim. siirtymällä keitettyyn riisiin, johon on sekoitettu vähärasvaista lihaa tai kalaa. Vaihtoehtoisesti voi syöttää kaupallisia akuutteihin ruoansulatuskanavan häiriötiloihin suunniteltuja dieettejä (eläinlääkäriasemilta tai hyvin varustelluista apteekeista). Ruokaa annetaan normaalia pienempiä annoksia kerrallaan normaalia tiheämmin, esimerkiksi 3-4 pientä ateriaa päivässä. Pikkuhiljaa ripulioireiden hellittäessä voidaan kevennetyn dieetin joukkoon lisätä enenevissä määrin koiran omaa ruokaa, annoskokoja kasvatetaan ja ruokintakertoja harvennetaan palaten entiseen ruokavalioon muutaman päivän kuluessa. Jos löysä uloste ei rauhoitu kolmen päivän kuluessa tai koiralla on myös muita oireita (esim. raju oksentelu, syömättömyys, väsymys, kuume, kivut, veriset tai tummat ulosteet) on otettava yhteyttä eläinlääkäriin. Ripuloivat tai oksentavat pennut kuivuvat nopeasti, joten ne on syytä viedä eläinlääkärin nähtäväksi viivyttelemättä. Apteekista ilman reseptiä saatava täydennysrehu Canikur® -tabletit ja Canikur® Pro -pasta auttavat suolistoa pääsemään takaisin tasapainoon.

Lue myös: Koiran tai kissan ripuli – kotihoito vai eläinlääkäriin?